Cytryna – warto poznać jej właściwości.

Cytryna – warto poznać jej właściwości.

Cytryna kojarzy nam się z ordrem uśmiechu i kwaśną miną, jednak to co ona zawiera i jakie działanie ma dla naszego organizmu wybacza jej  kwaskowaty smak. Sama osobiście jednak znam  dzieci, które uwielbiają jej kwaśny smak, np. mój 2,5 letni synek wypija sok z cytryny bez problemu. Nie wszyscy zdają sobie sprawę ile korzyści dla naszego organizmu może przynieść jej spożywanie. Naprawdę warto docenić ją i uwzględniać w naszej diecie oraz poznać jej właściwości.

IMG_4337

Co zawiera cytryna?

Cytryny zawierają witaminę C, flawonoidy, witaminy z grupy B i E, fosfor,  wapń, miedź, potas, żelazo, magnez, błonnik a wszystkie te substancje służą naszemu organizmowi. To również bardzo dobre źródło beta-karotenu o czymś kiedyś nie miałam pojęcia. Zawiera również sporo rutyny.

Właściwości cytryny i jej działanie na nasz organizm.

Witamina C i flawonoidy, doskonale radzą sobie z kwasami metabolicznymi, które gromadzą się w naszym organizmie. Wypijając na czczo szklankę wody z wyciśnięty, sokiem z połówki cytryny sprawiamy ze nasz organizm się oczyszcza z  toksyn. Jest to również znakomity sposób  na detoksykację wątroby. Osoby które maja problem z tym organem jak najbardziej powinny po nią sięgać. Jest ona również ważnym składnikiem diet odchudzających. Poprzez swoje właściwości oczyszczające. W rewelacyjny sposób uszczelnia naczynia krwionośne, i tu bym ją szczególnie polecała dla osób z cerą z pękającymi naczynkami krwionośnymi. Wykazuje również bardzo silne właściwości bakteriobójcze.

Zarówno cytryna, sok z cytryny, i miąższ posiadają bardzo wiele prozdrowotnych właściwości. Pomaga w walce z nowotworami, jest niezastąpiona w walce z grypa i przeziębieniem,  polecana jest również w przypadku chorób oczu i cukrzycy, oraz ogólnie ma szerokie spectrum zastosowań i zwalnia w naszym organizmie procesy starzenia się. Czyli co czas na dietę cytrynową? Ale tak na poważnie od ok. 3 tygodni zaczynam dzień od szklanki cieplej wody z cytryną i sama po sobie widzę różnicę,  skończyły się moje kłopoty z trawieniem i jestem jakby bardziej rześka.

Czy cytrynę należy pdawać dzieciom?

Oczywiście nie za wcześnie do 1 roku życia raczej unika się podawania cytrusów ale po roku możemy próbować podawać ją naszemu maluszkowi. Warto to robić ze względu na dość sporą zawartość wapnia, który sprzyja budowie mocnych kości u naszych dzieci.

Jak kupić i wybrać zdrowy owoc cytryny?

Owoce powinny być ciężkie, i z ładną delikatna skórką. Jej wybarwienie jak się okazuje również ma duże znaczenie. Im bardziej chropowata skóra tym jest ona grubsza. Cytryna powinna być jędrna i pachnąca.

Jak ją wykorzystywać w kuchni?

Można rozpuścić ją w wodzie, jeżeli wypicie samej cytryny z wodą stanowi dla Was problem możecie do niej dodać odrobinę miodu. Zazwyczaj dodajemy ją do herbaty ale należy pamiętać, że w wysokch temperaturach niszczymy zawartą w niej witaminę C.  Na jej bazie możemy robić sosy do sałatek, świetnie się sprawdzi do skrapiania ryb i owoców morza, w ten sposób zabijamy nieprzyjemny zapach ryby.

Należy jednak pamiętać o tym, że działanie cytryn może być moczopędne. Oczywiście każdy organizm reaguje na nią inaczej. Jednak trzeba uważać by nie dopuszczać do odwodnienia  organizmu. A na pytanie pytanie, ile cytryny należy spożywać? Myślę, że każdy musi odpowiedzieć sobie sam. Myślę, że jeden owoc dziennie to jest minimum dla osoby dorosłej, by spełniała ona dla naszego organizmu właściwości prozdrowotne.

Czyli co pijmy sok z cytryn na zdrowie. Kto dołączy do nas?

IMG_4342

IMG_4335

7 myśli w temacie “Cytryna – warto poznać jej właściwości.

  1. Nie wiedziałam, że cytrynka ma aż tak wiele właściwości. Owszem pewną wiedzę na jej temat posiadałam, ale nie aż taką 🙂 W takim razie trzeba wprowadzić ją na stałe do codziennej diety, postaram się także pić rano na czczo szklankę wody z sokiem z cytryny. Super post, na pewno nie jedna osoba po jego przeczytaniu, zmieni zdanie na temat tego owocu 🙂

    Polubienie

  2. Uwielbiam cytrynę, ale najbardziej lubię ją w tym niekorzystnym wydaniu czyli w gorącej herbatce 🙂 I o ile mogłabym cytrynę jeść jak jabłko o tyle nie przepadam za smakiem cytryny w ciastach.

    Polubienie

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s